Web 3.0 Nedir ?

Hiç düşündünüz mü ? Her gün İnternete girerken adreslerin başına koyduğumuz WWW. uzantısı yani (World Wide Web) nasıl ortaya çıktı ?

Tim Burners Lee terimin ilk ortaya çıkardığında kendisi ve etrafındaki birkaç mühendis haricindeki kişiler bu teknolojinin nereye varacağını tahmin edemiyordu. Dünyayı saran ağ olarak ifade edilen bu kavram sonra internet adını aldı, birbirine linkler yardımıyla bağlanan internet siteleri bir örümcek ağı gibi dünyayı sardığı için bu isim verilmişti. TCP/IP sistemi yardımıyla veriler protokoller yardımıyla aktarılıyordu.

Web 1.0 internetin yeni emeklemeye başladığı dönemlerdi. İlk internet siteleri statik, etkileşime girilemeyen ve sadece okuma yapılıp çıkılan yerlerdi. Yani o dönemlerdeki internet sitelerinde kullanıcılar yorum yazma, hesap açma, profil oluşturma, alışveriş gibi işlemler yapamıyordu.

Oldukça basit görünümlü ve sıkıcı internet siteleri 2005 yılından sonra akıllı telefonların yaygınlaşmasının da katkısıyla yerini Facebook, Twitter gibi kişilerin kendi etkileşimlerini gerçekleştirecekleri sosyal medya platformu olarak evrildiler. Artık bir internet sitesine bile ihtiyaç duymadan aplikasyonlar yardımıyla birçok işlem gerçekleştirmek mümkün. WEB 2.0 denilen bu internet çağı günümüzde hala devam ediyor.  

WEB 3.0 denilen kavram, internetin Decentralized yani Merkeziyetsiz ve Peer to Peer (Eşten Eşe) olacak şekilde kullanılabilen, tamamen blok zincir destekli ve kişiselleşmiş halini ifade ediyor. 

Şu anda kullandığımız internet sisteminde yani WEB 2.0 sisteminde bilgi, merkezi güçler tarafından kontrol ediliyor. Tüm bilgi onların kontrolünden geçerek bize ulaşıyor. Sosyal medya hesaplarında bulundurduğumuz bilgilere Facebook, Instagram veya Twitter istediği sürece ulaşabiliyoruz. Hesabınızı isterlerse komple kapatabilir veya isterlerse hesabınızın kontrolünü elinizden alabilirler. 


Bilginin bu kadar merkezileşen güçlerin elinde olması insanları kaygılandırmıyor değil tabi. Bugün Facebook’un kişisel verilerimizi istihbarat birimleri gibi yapılara açtığı dedikodusu veya tam tersi sadece kendi çıkarları için kullanması (reklam, pazarlama amaçlı bilgilerinizin üçüncü kişilerle paylaşılması) en çok tartışılan konular halini aldı.


Günümüzün en büyük problemlerinden biri veri hırsızlığı. Facebook , WhatsApp , Instagram gibi sosyal medya mecraları hakkında bu alanda birçok dava açıldı. Eğer konunun ne kadar ağır olduğunu gözlerinizle görmek istiyorsanız mutlaka Sosyal İkilem belgeselini izleyin.

Yazar
Yiğit Tüysüz

0 yanıt Bir yanıt yazın

Yanıtınızı Bırakın