Cambridge Analytica Olayı
- 18 Ağustos 2021
- Yazar Yiğit Tüysüz
Yapay Zeka daha ne kadar gelişebilir ?
Teknoloji endistürisi dışında yapay zeka hangi alanlarda kullanılıyor ?
Oyun şirketleri , Teknoloji şirketleri , Yazılım şirketleri , Otomotiv üreticileri ve benzeri bir çok alanda yapay zeka çok büyük rol oynuyor.
Şirketler kullanıcı profillerini belirlemek için kullanılan teknikler arasında AI (yapay zekâ) yazılımları yer almakta.
Birkaç ay önce gündeme gelen Facebook veri çalıyor haberlerinden sonra insanlar bilgi güvenliğine dikkat etmeye başladılar. Şimdi sizi bu olaylara farklı bir pencereden baktırmak istiyorum.
Sizce şuan dünyada ki en değerli şey ne ?
Bir şirket mi , gayrimenkul mü , araba mı , roketler mi bunların hiçbiri biri değil muhtemelen bunlar dışında aklınıza gelen şeyler de değil. Şuan dünyada ki en değerli şey insanların kişisel verileri. Bu sektörde dönen paraları duyduğunuzda aklınızı kaçıracaksınız. Şimdi sizinle bir hayal kuralım bir arkadaşınızla sohbet ediyorsunuz ve bir yemek takımını çok beğendiğinizi söylüyorsunuz. Tahminimce ilk gün karşınıza karşınıza bir şey çıkmaz ama ikinci gün Google'da herhangi bir arama yapıp bir internet sitesine girdiğinizde karşınızda o dün konuştuğunuz yemek takımının reklamını görürsünüz.
Peki bu nasıl oluyor ?
Benim görüşüme göre Facebook , Instagram , WhatsApp gibi şirketlerin aplikasyonlarına giriş yaptığınızda okumadan kabul ettiğimiz gizlilik sözleşmelerinde küçük bir ile madde telefonlarımızın hoparlör ve kameralarına erişim sağlıyor olabilirler. Diğer bir görüş ise bana daha sonradan mantıklı gelen Facebook gibi sosyal medya mecralarından şirketlerin kişisel verileri satın alması oldu.
İşte şuan dünyada maddi değeri en büyük olan şey bu. Veriler... Facebook geçtiğimiz aylarda verilerin saklanması için 200 milyar dolarlık bir veri saklama merkezi kurdu. Kanaatimce şirketler verileri buradan satın alıyor ve bu veriler toplumsal analizler yapmak için kullanılıyor. Toplumsal analizden kastımız toplulukların ağırlıklı olarak hangi alanlara yönelimli olduklarını belirlemek.
Verileri satın almanın ne kadar kötü sonuçlar doğurabileceğini çok büyük bir skandal ile anlatacağım.
Cambridge Analytica şirketi'nin 2014 yılında toplamaya başladığı yaklaşık 50 milyon Facebook kullanıcısının kişisel olarak tanımlanabilir bilgilerinin toplandığı bir veri ihlali olayıdır. Elde edilen veriler, bu kişileri işe alan politikacılar adına seçmenlerin fikrini etkilemek için kullanıldı. İhlali takiben, Facebook, kamuoyundan özür diledi ve Cambridge Analytica'nın verileri uygunsuz bir şekilde topladığını belirtti. Ayrıca ihlal, Facebook'un hisse senetlerinin düşmesine neden oldu.
Aralık 2015'te Guardian gazetesinin Amerikalı politikacı Ted Cruz'un ele geçirilen bu verileri kullandığını, veri sahibi kişilerin kişisel bilgilerinin şirketler tarafından satıldığından ve politikacılar tarafından satın alındığından habersiz olduğunu söyledi. Mart 2018'de New York Times ve The Guardian gazeteleri eski Cambridge Analytica çalışanlarından olan ve veri ihlalinin boyutu hakkında daha net bilgi veren Christopher Wylie'den alınan yeni bilgilerle daha ayrıntılı raporlar hazırlandı. Raporda çalınan kişisel bilgilerin niteliği ve Facebook, Cambridge Analytica ve verileri kullanarak seçmen fikrini etkilemek için Cambridge Analytica'yla çalışan siyasi temsilciler arasındaki iletişimde yer aldı.
Söz konusu ihlal olayı sosyal medya şirketleri, siyasi danışmanlık kuruluşları ve politikacılar için etik standartlar hakkında kamuoyu tartışmasını teşvik etmek açısından önemli bulundu. Tüketici hakkı savunucuları, çevrimiçi medyada tüketici için daha fazla korunma ve gizlilik hakkı talep etti.
Veri seti, 50 milyon Facebook kullanıcısı hakkındaki bilgi içermekteydi. Bu kullanıcıların yaklaşık 270 bini bilgilerinin bir kısmını paylaşmayı kabul ederken diğerlerinin kişisel bilgileri güvenlik ihlali nedeniyle çalınmıştır. Veriler, kişiler hakkında psikografik profiller oluşturmaya yetecek kadar detaylandırıldı. Ayrıca veriler, kişilerin konumlarını da içermektedir. Veriler herhangi bir siyasi kampanyada belirli bir kişiyi belirli bir yerdeki bazı siyasi olaylara ikna etmek için en çok hangi reklamın en etkili olacağını öneren bir profil oluşturmak için yeterince detaylandırılmıştır.
Verilerin içinde kullanıcıların Facebook beğeni tuşuna ne zaman tıkladığına dair kayıtlar da yer almaktaydı. Bu tuşa tıklanmaya dair elde edilen verilerle siyasi kampanya hazırlayanlar, bu kullanıcılara ne tür bir politik propaganda yapmaları gerektiğine dair profiller oluşturdular.
0 yanıt Bir yanıt yazın